Instagram inzetten voor je bedrijf?

Eliane RoestInstagram, Social MediaLeave a Comment

Eind goed al goed?

Hoe zet je Instagram in voor je business?

Waarschijnlijk heb je allang een beeld van je doelgroep en weet je waar die doelgroep zich mee bezighoudt en wat ze willen zien. Laat vooral niet alleen je producten zien, het heet Instagram en niet Instaspam. Laat de mensen achter jouw merk en/of shop zien, het productieproces, wat jou inspireert en de zaken die mensen in een winkel normaal niet te zien krijgen.

Giveaway?

Een giveaway hosten op Instagram kan natuurlijk op heel veel verschillende manieren en kan een flinke lading nieuwe volgers opleveren, mits je dit goed aanpakt. Als je gewoon iets wilt weggeven aan je volgers/fans, dan kun je ze vragen het item te liken, het te voorzien van een comment en klaar ben je. Wil je het echter inzetten om meer volgers te genereren, dan kun je dit het beste aanpakken door de mensen vragen je foto te RE-grammen. Zorg ervoor dat wat je weggeeft de moeite waard is, dat het er mooi uitziet, want je vraagt mensen het in hun eigen tijdlijn te plaatsen. Overigens wordt RE-grammen door een boel Instagrammers als spam gezien en irriteren velen zich hierheen. Ga hier creatief mee om. Vraag mensen om zelf beeld te maken voor je #giveaway in plaats van jouw beeld te RE-grammen. Iets om over na te denken?

Wat is RE-grammen?

Ik merkte onlangs dat veel mensen het nog niet weten. RE-grammen is de foto waar het om gaat in je eigen tijdlijn plaatsen. Op de iPhone doe je dat bijvoorbeeld door de home- en uitknop tegelijkertijd in te drukken. Zo maak je een foto (screenshot). Die foto laad je vervolgens weer in je Instagram; # erbij, eventueel een @ en klaar ben je.

regrammen_instagram_tips_bedrijf regrammen_instagram_tips_bedrijf regrammen_instagram_tips_bedrijf

Apps om makkelijk te regrammen zijn bijvoorbeeld: InstaRepost of Regram 7

De giveaway is op IG al behoorlijk ontdekt en ik merk persoonlijk dat al dat reposten van giveaways behoorlijk vervuilend kan werken en steeds meer irritantie opwekt in je tijdlijn. Ga hier dus op een originele manier mee om. Hou IG puur, dus plaats niet te veel tekst in het beeld. Maak mooi beeld en daag je volgers uit om zelf mooi beeld te maken,  spring in op de kracht van IG!

Een goed voorbeeld van een giveaway?

Er zijn een boel mooie voorbeelden te bedenken. Regelmatig zie ik een gezamenlijke giveaway voorbij komen. Dan geven meerdere kleine webshops allemaal iets weg. Dit vormt een grote giveaway, je bereikt elkaars doelgroep (kan handig zijn). Verschillende manieren zijn hiervoor te bedenken. Je noemt alle namen en vraagt ze allemaal te volgen. Bedenk een unieke # die bij de giveaway hoort. #giveaway trekt veel mensen aan die alleen aan winacties mee doen. Dus denk hier goed over na van te voren. Een andere manier om te zorgen dat jouw volgers alle deelnemers aan de giveaway gaan volgen, is door een LOOP te vormen. Begin bij de eerste foto, tag de volgende webshop erin. Bij de laatste webshop tag je de eerste weer. Zo heb je een LOOP gevormd. En weet je zeker dat iedereen alle webshops hebben gezien en geliked!

Voordeel: Als jullie allemaal dezelfde doelgroep hebben, bereik je snel een grotere doelgroep. Daarnaast kan je iets groots weggeven, dus mensen zullen bereid zijn hun best ervoor te doen.

Nadeel? Je vraagt jouw fans om ook fan te worden van een X aantal andere webshops. Er moet dus veel gevolgd worden om te kunnen winnen. Kans dat je nieuwe volgers na afloop alsnog ontvolgen is aanwezig.

NOTE: Er zijn op Instagram veel accounts te vinden die alleen meedoen aan #giveaways, filter deze er tussenuit. Dit zal nooit een waardevolle volger zijn.

Een goed voorbeeld van een #giveaway door Thalys nog maar sinds kort aanwezig op Instagram.

De vraag was om jouw foto’s uit een van de steden die de Thalys aandoet online te posten met de #thalysexplorer en zo maak je kans op een gratis trip met de Thalys naar 1 van de steden die de Thalys aan doet.

thalys_instagram_giveaway

thalys_instagram_giveaway

Hoe betrek je jouw publiek bij je merk?

Door te laten zien dat jouw publiek belangrijk is. Reageer op berichtjes en laat merken dat er een mens aan de knoppen zit. Acties waarbij je volgers iets kunnen winnen zijn leuk, maar probeer ze erbij te betrekken door ze een creatieve foto met een unieke # van jouw merk te laten maken bijvoorbeeld. Plan eens een actie alleen op Instagram, dat lokt iedereen specifiek naar dit platform. Blijf foto’s met regelmaat crossposten om je volgers ‘in de loop’ te houden. Zo blijf je top-of-mind. Maken happy customers een foto van jouw merk? Vraag of je het beeld mag gebruiken op Instagram. Wie vindt het nou niet leuk zijn foto terug te zien. En je geeft een signaal af dat de klant belangrijk voor jouw bedrijf is. Je volgers betrekken bij beslissingen kan ook leuk zijn. Een nieuwe naam laten bedenken voor een ontwerp of bij inkoop vragen welke kleur zij graag zouden zien.

Unieke content

Wat natuurlijk voor zich zou moeten spreken, is dat jouw webshop zich onderscheidt van andere webshops. Laat in beeld zien waar dat uit blijkt; zorg voor unieke content. Steek tijd in een mooie styling waarin je product te zien is. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. En wellicht nog wel het belangrijkste: zorg dat de foto’s naadloos aansluiten op de uitstraling van je winkel en je producten. Goede voorbeelden hiervan zijn: @petitlouise_nl @carolinebosmans. Kies bijvoorbeeld voor een filter die je altijd gebruikt, of vaste foto’s die met regelmaat terugkomen. Zo zijn jouw foto’s herkenbaar en vallen ze op.

Inspiratie

Instagram wordt net als Pinterest veelal gebruikt ter inspiratie. Zorg dat je jouw volgers op een idee brengt. Vooral @mijnes maakt hier goed gebruik van. In haar shop verkoopt ze customized vilten items. Door in beeld te brengen wat er zoal wordt besteld en wat de eindeloze mogelijkheden zijn, brengt ze haar volgers vaak op een goed idee en daar rolt dan weer een nieuwe bestelling uit voort. Er zijn genoeg gelegenheden te bedenken waar je een “Mijnes” voor nodig hebt. Dit brengt ze erg slim in beeld. De volger is blij met zijn zelfbedachte idee, dat Mijnes dan in opdracht maakt.

Instagram of toch niet?

Instagram is een mooie tool die je creatief kunt inzetten voor je business. Ben jij visueel sterk en weet jij een mooie wereld te bouwen rondom je shop/merk? Dan ben je bij Instagram aan het juiste adres. Het einddoel is immers het binden van klanten op de lange termijn en dat bereik je alleen door kwaliteit te leveren: zowel in de zin van kwalitatief goede producten, als kwaliteit van de informatievoorziening. Goede content kan je merk maken of breken. Zie Instagram dus niet als tooltje voor erbij, maar betrek het in je algehele strategie.

Succesverhalen:

Kan Instagram voor extra verkoop zorgen? Ja!

@mijnespuntcom: De klant ziet op mijn IG vooral dat ik maatwerk lever. Ik laat zien wat ik zoal aan namen op mijn producten pers. Dit brengt mijn volgers dan op een idee. Het inspireert ze. Mijnes draait vooral op maatwerk en via IG versterk ik dat.

Don’t: 10 foto’s van een zelfde item in net even een ander kleurtje is niet boeiend. Je volgers kunnen zelf wel bedenken hoe iets in een andere kleur eruit ziet.

@misshoneybird: Ik krijg veel klanten via IG, maar ook 101 Woonideeen vroeg beeld aan naar aanleiding van een foto van 1 van mijn bordjes op IG, en die kwamen in hun blad. Dus IG werkt zeker.

Do: Je IG account aan laten sluiten op je webshop qua uitstraling.

Volg mij op InstagramTwitter | Facebook | Bloglovin

Meer blogs lezen over Instagram.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *