De kracht van nieuwsbrieven.

Eliane RoestSocial Media1 Comment

Met al die social media-kanalen denk je misschien dat nieuwsbrieven versturen niet veel zin meer heeft. Op Twitter kreeg ik na wat tweets over nieuwsbrieven ook reacties als ‘die gooi ik gelijk weg’. Uit onderzoek blijkt echter dat deze mensen in de minderheid zijn.

E-mailmarketing is springlevend, er zit zelfs groei in de omzet die het kan opleveren.

Topblogger Garance Doré is op vele social media-kanalen actief en heeft duizenden volgers. Dat juist zij onlangs met nieuwsbrieven is gestart, is voor mij een bewijs van de kracht van dit medium.

Nieuwsbrief Garance Dore

 

En onderzoek onderschrijft dit. Bijna een kwart van de deelnemers aan het Email Marketing Industry Censusonderzoek van Econsultancy geeft aan meer dan 30 procent van hun verkopen uit e-mail te halen. Op Frankwatching lees je een heldere samenvatting van dit onderzoek.

Wat ook uit het onderzoek blijkt, en wat ik uit ervaring weet: relevantie is zeer belangrijk. Je nieuwsbrief moet de mensen bereiken die echt interesse kunnen hebben, anders gooien ze hem inderdaad gelijk weg. En ook niet onbelangrijk uiteraard, je moet iets te melden hebben.

Ik heb dan al 2 voor de hand liggende tips:

  1. Kom altijd met nieuws.
  2. Stuur alleen als het nieuws echt voor iedereen bestemd is, het hele bestand je nieuwsbrief. Is het maar voor een deel relevant, stuur dan alleen dat deel van je bestand de mail.

Een praktijkvoorbeeld: de nieuwsbrief van haakt.nl over de nieuwe haakworkshops die ik samen met Eliane Roest in Amsterdam geef, is alleen interessant voor Nederlandse abonnees. De Belgische abonnees hebben niet zoveel aan dit nieuws, omdat de workshops te ver weg zijn.

In nieuwsbriefprogramma’s als Mailchimp kun je een nieuwsbrief eenvoudig naar een deel van je bestand sturen.

Nieuwsbrief haakt

Zelf een nieuwsbrief versturen, maar geen idee waar te beginnen? Mail ons.  In opdracht schrijven en versturen wij met enige regelmaat nieuwsbrieven en blogs.

Gastblogger Janin Wensink is freelance eindredactrice voor diverse bladen. Naast haar freelance werk is ze eigenaar van Haakt.nl. Voor Haakt.nl verzendt zij op regelmatige basis nieuwsbrieven en ziet altijd een directe toename van de verkoop van haar patronen na het verzenden van een nieuwsbrief.

 

One Comment on ““De kracht van nieuwsbrieven.”

  1. Pingback: Gratis content kalender - Eliane Roest

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *