Instagram inzetten voor je bedrijf. Hoe?

Eliane RoestInstagram, Social Media2 Comments

Een veelgestelde vraag blijft toch vaak.

Hoe kan ik Instagram goed inzetten voor mijn bedrijf?

Aangezien ik veel gebruik maak van Instagram (ook voor diverse opdrachtgevers) kom ik vaak goede en leuke voorbeelden tegen van hoe je Instagram in kan zetten. Dus ga ik eens in de zoveel tijd een voorbeeld met jullie delen. Dit kan een goed, slecht, opvallend of gewoon een leuk voorbeeld zijn.

Dat Instagram het perfecte medium is om een kijkje achter de schermen te geven, dat weten we wel. Maar  Nationale Opera en Ballet maakt daar heel slim gebruik van. Er werken meer dan 300 man bij Nationale Opera en Ballet, er is dus genoeg te zien achter de schermen.

Iedere week krijgt een andere medewerker de opdracht om foto’s achter de schermen te maken. Deze week Vincent Hoffman, corps de ballet. Het levert in dit geval een prachtig plaatje op, maar ook krijg je plekken te zien waar je als bezoeker niet zo snel zult komen. Omdat de medewerkers telkens afgewisseld worden, is het ook geen eenzijdig beeld wat je te zien krijgt. Echt een hele inventieve manier van Instagram inzetten.

eliane roest - instagram-voorbeeld-de week van- de nationale opera

#socialseats

Leuk om te zien dat ze Instagram ook inzetten voor een giveaway. Post een selfie met de #socialseats en je kan kaarten winnen voor een voorstelling.

selfie socialseats instagram

Weten hoe jij Instagram goed kan inzetten voor jouw bedrijf? Wil je wat simpele tips & tricks ontvangen om je op weg te helpen? Of heb je behoefte aan een profielscan, waarbij ik het gebruik van Instagram analyseer en je een strategie geef om er verder mee aan de slag te gaan. Mail me.

Social Media inzetten bij het solliciteren.

Eliane RoestSocial MediaLeave a Comment

social media-inzetten-solliciteren-eliane roest

Afgelopen vrijdag 21 maart hield ik in Pand020 een presentatie over:

Het belang van social media.

De opdrachtgever was het Servicepunt Kunst & Cultuur van het UWV, de nadruk lag daarom deze keer op solliciteren.

Op een aantal punten in mijn presentatie kwam veel respons, aangezien ik niet de hele presentatie hier kan delen, besloot ik die er even uit te lichten.

Bij welke 10 bedrijven zou je willen werken?

Like of ga die bedrijven volgen via Linkedin en/of Facebook. Bedrijven die actief zijn op social media delen nieuwe vacatures vaak als eerste in hun eigen netwerk en via social media. Fijn als jij op de eerste rij zit en als eerste op de hoogte bent van die vacature. Dat geeft je een voorsprong, maak daar gebruik van. Het is altijd leuk om reacties te krijgen vanuit een groep die aan het luisteren is naar je presentatie. Nog leuker als je merkt dat je iets vertelt waar ze zelf nog niet aan gedacht hadden. Het gebruiken van je Facebook account in je zoektocht naar werk is heel logisch.

vacature-haarlem-social media

Voorbeeld: Theater Haarlem deelde op 25 maart zijn nieuwe vacature via hun Facebook pagina. Jij kan in je sollicitatie vermelden dat je dit via social media zag, dit betekent al dat je betrokken bent bij deze organisatie. Een vacature vinden op een vacaturesite kan immers iedereen.

Een paar dagen later, 1 april, deelde de FB pagina Culturele Vacatures deze vacature en zag heel werkzoekend Nederland de vacature. Doe er dus je voordeel mee en bedenk waar jij zou willen werken.

culturele-vacature

Over van Facebook naar Twitter. Van twitter maken veel mensen gebruik om te laten merken dat ze beschikbaar zijn voor werk. De meest voorkomende hashtags die daarbij gebruikt worden zijn #zoektwerk #vacature #uitdaging et cetera. Mijn opdracht tijdens de presentatie was;

Omschrijf je zelf eens in 140 tekens.

#zoektwerk voorbeeld

Het voorbeeld is een simpel maar goed voorbeeld, alleen wel erg beperkt. Het voorbeeld hieronder spreekt al veel meer tot de verbeelding. Ook is er goed gebruik gemaakt van de mogelijkheid om beeld toe te voegen. Vragen om een RT is ook slim.

#zoektwerk voorbeeld

Uit de zaal bleek dat deze groep niet zo snel gebruik zou (durven) maken van de #zoektwerk, maar ze kwamen wel met goede alternatieven om duidelijk te maken aan volgers dat ze op zoek zijn naar een nieuwe baan en/of uitdaging. Wees creatief.

Het servicepunt Kunst & Cultuur is erg aanwezig op social media. Een fijne plek om tips te krijgen over het gebruik van social media in je zoektocht naar werk. Op werk.nl kun je zelfs gratis een online cursus volgen Vind een baan met social media. 

Facebook
Linkedin
Twitter

Meer tips nodig of kan je wel wat hulp gebruiken bij je digitale presentatie? Mail me.

Gluren bij je buren met Instant Peeping

Eliane RoestSocial MediaLeave a Comment

insta-peeping-instagram-elianeroest

Al tijden zoek ik op Instagram door middel van hashtags #baarsjes, #020west, #bolo om te zien wat er in de buurt zoal aan foto’s online wordt gezet. Leuk, maar wel een gedoe.

Gelukkig is daar Instant Peeping daar worden non-stop alle foto’s die in Amsterdam (en nog 7 andere steden waaronder NY) op dat moment met Instagram genomen worden geplaatst in een kaart.

Links verschijnen alle foto’s, midden de kaart, rechts alle data.

Love it or hate it?

Gluren bij je buren was nog nooit zo makkelijk. Instant peeping is er in 8 steden, maar het moge duidelijk zijn dat ik meteen bij Amsterdam ging kijken.

Hate it? Zet een slotje op je account en zorg dat Instagram niet ziet waar jij je bevindt.

Ik? I love it.

insta-peeping-instagram-elianeroest

Instagram the sequel!

Eliane RoestSocial MediaLeave a Comment

INSTAGRAM-tips-elianeroest

Het is alweer een tijd geleden dat ik voor MamaMarketing een aantal blogs (deze, deze en deze) schreef over Instagram. Tijd voor een follow-up. Instagram maakte vandaag bekend dat er meer dan 200 miljoen gebruikers zijn waarvan in de laatste 6 maanden alleen al, er 50 miljoen gebruikers bij zijn gekomen die dagelijks met zijn allen meer dan 60 miljoen foto’s delen.

Een potentiële doelgroep.

Daarmee bedoel ik overigens niet dat door een Instagram account aan te maken je automatisch je doelgroep bereikt. Je moet ze een reden geven om je te gaan volgen!

INSTAGRAM-tips-elianeroest

  1. Gezichten, #selfies zijn nog steeds hot. Foto’s met gezichten krijgen meer likes.
  2. #Hashtag Hoe meer hoe beter. Je komt simpelweg in meer zoektochten terecht. Beperk je wel tot wat er te zien is op je foto.
  3. Mooie foto’s. Lijkt vanzelfsprekend, maar aan de lading vage, onduidelijke foto’s die ik soms voorbij zien komen, snapt niet iedereen dat.
  4. Kijkje achter de schermen. Besef dat je als merk IG kan inzetten voor een kijkje achter de schermen. Maak daar gebruik van en geef je merk een gezicht.
  5. Wanneer online? Wanneer ben je zelf op IG, dat zijn vaak goede momenten. Momenten dat mensen de tijd nemen voor IG. Vaak buiten werktijd.

Ongeveer 5 à 10 % van je volgers liked een foto.

Informatie ligt voor het oprapen. Ga naar Statigram, kijk welke foto het meeste geliked werd, vergelijk tijdstippen, reacties en doe er je voordeel mee.

Ben je niet zo goed in fijne foto’s maken? Gelukkig zijn er tientallen apps te bedenken die zelfs een slechte foto nog acceptabel kunnen maken, maar vraag je af of je dat wilt? Doe liever iets beter je best om een goede foto te maken.

Meer tips nodig? Of wil je een profielscan? Mail me voor de mogelijkheden!

Brainstorm -> Pancakes Amsterdam

Eliane RoestSocial MediaLeave a Comment

brainstorm_pancakes_elianeroest

Een tijdje terug werd ik benaderd door een van de eigenaresses van Pancakes Amsterdam. Ze had op FB gezien dat ik voor mijzelf was begonnen op social media gebied en was nieuwsgierig naar mijn diensten. Na een eerste afspraak, kwamen we tot de conclusie dat een brainstorm de beste vervolgstap zou zijn.

Pancakes Amsterdam heeft namelijk last van een luxeprobleem. ‘s Ochtends voordat de deur open gaat, staat er namelijk al een rij met hongerige mensen. Ook op FB hebben ze al een trouwe achterban. Dus eigenlijk loopt alles op rolletjes. Gelukkig zien ook deze 2 ondernemers:  There is always room for improvement.

Insteek voor de brainstorm?
1) Leuke input voor op FB.
2) Hoe spreken we de NL markt beter aan tijdens het laagseizoen.

Heb je het idee dat je goed op weg bent met social media, maar zit je verlegen om inspiratie en/of content?Maak een afspraak voor een brainstorm.

Een brainstorm zet je zintuigen op scherp en levert je bovendien pagina’s vol suggesties op. Waar je vervolgens een flinke tijd mee vooruit kan.

brainstorm_pancakes_elianeroestpancakes_brainstorm-pannenkoekbrainstorm-Pancakes-quotebrainstorm-pancakes-amsterdam-voorkant

Amsterdam: Retail Inspiratie Tour – Mobiele brainstorm.

Eliane RoestAmsterdam, Projecten1 Comment

sprmrkt-amsterdam-inspiratie-tour-elianeroest

En zo kwam er via twitter ineens een hele leuke klus op mijn pad, waarvoor nog bedankt @LeLabAmsterdam.
Of ik tijd had om een inspiratie tour over de Rozengracht te geven voor een groep mensen uit de zakelijke dienstverlening.

Het doel? Creatief ondernemen, buiten kaders denken, manieren bedenken om te vernieuwen en de klant aan je te binden.

Het moge geen geheim zijn dat de zakelijke dienstverlening het moeilijk heeft, banken, hypotheekverstrekkers, en alle daaraan gerelateerde ondernemingen. Hoe val jij op?

Precies daarvoor ontwikkelt Carin Frijters dus RIT.

De winkels op mijn tour waren Mazzo, SPRMRKT, Hutspot, BIRO, De Vegetarische Slager, Fjallraven en RAW Materials.

Nu dacht ik dat ik met deze winkels niet echt een verhaal nodig had of een vertaalslag moest maken, des te leuker toen bleek dat dit wel zo was. Een aantal van de ondernemers van deze hotspots hadden tijd vrij gemaakt om te vertellen over wat hun winkel nu zo uniek maakt. En waar nodig konden we de vertaalslag maken naar hoe je dit kan inzetten voor je eigen onderneming.

Biedt net als een Hutspot meerdere zaken aan. Hutspot is naast winkel ook een plek waar je kan werken, koffie drinken maar ook presentatie kunt geven. Doe dit in het verlengde van je eigen product om de klant zo nog meer service te bieden en ze te blijven overtuigen om zaken met jou te doen. Of kijk naar hoe een merk wat al jarenlang bestaat, zoals Fjallraven, wat ineens door het gebruik van storytelling weer helemaal op de kaart staat. De rugtassen zijn momenteel niet uit het straatbeeld weg te denken.

Ik had het destijds fantastisch gevonden als de hypotheekverstrekker in een mooi kantoor had gezeten. Een kantoor met bijvoorbeeld vintage meubels die te koop waren of mooie fotowerken van jong kunstenaars aan de muur had hangen. Het juiste moment om inspiratie op te doen lijkt mij en een extra service te bieden aan je klanten.

Ik vond dit echt een uitdaging en voor herhaling vatbaar, net als de brainstorms die ik op regelmatige basis initieer. Leer hoe je de juiste vakjes kan openen in je hoofd, die ervoor zorgen dat je buiten je vertrouwde kaders gaat denken. Het levert een enorme lading nieuwe ideeën op die je voor je onderneming in kan zetten. Daarnaast leert het je op een nieuwe manier naar je eigen onderneming te kijken.

Ook behoefte aan wat nieuwe inspiratie of een brainstorm? Laat het mij vooral weten!

hutspot-inspiratie-elianeroest sprmrkt-amsterdam-inspiratie-tour-elianeroest vegetarischeslager-elianeroest-rit

Instagram inzetten voor je Etsy shop.

Eliane RoestSocial Media1 Comment

instagram-etsy-elianeroest

Als je hobby net als de mijne haken is en je meer haakt dan je in huis kwijt kan, is het zaak eens na te denken over verkopen. Niets leuker vervolgens dan 2 verslavingen aan elkaar te linken: social media & haken. Het begon allemaal met een FB pagina. Niet veel later volgde er een blog. En uiteindelijk werd ook ETSY aan het scala toegevoegd. Vanaf dat moment is het wachten op je eerste sale. De eerste zijn over het algemeen de makkelijkste want er is altijd wel een familielid, vriend of kennis die wat euro’s kan missen om jou een beter gevoel te bezorgen.

Nu ruim 2 jaar later kan ik wel zeggen dat ROEST een beetje uit de hand gelopen is. De sales via Etsy hebben zich beperkt tot gemiddeld 1 per week, alhoewel dit langzaam begint op te lopen. Maar de verkoop via andere kanalen werken ook met dat gemiddelde. Materialen koop ik nu in via de groothandel en er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan het haken ben. En ik beleef er nog net zo veel plezier aan.

Hoe zet je social media dan in? Lees op de site van MamaMarketing veel gratis tips over het gebruik van Facebook, Twitter, Pinterest en lees dan ook meteen hier, hier en hier de blogs die ik voor ze schreef over Instagram. Ook gisteren besefte ik mij weer hoe goed Instagram kan werken toen ik de bovenstaande foto plaatste.

Zien kopen, doet kopen? Ik hield er in ieder geval weer 2 verkopen aan over. Mooi meegenomen. Ik heb me sinds deze week ook ingeschreven voor de Etsy school georganiseerd door Ka-Ching collectief. Ik zit in de klas met Kadolab die ik nog ken van de boxXshop. Kleine wereld! Erg benieuwd wat voor tips en tricks dat gaat opleveren.

Mijn grootse wens op dit moment is dat ETSY iets maakt waardoor ik mijn Etsy shop aan mijn Instagram account kan koppelen. 

DIY: Granny Square tasje haken, gastblog voor Moodkids

Eliane RoestDaily LifeLeave a Comment

tasje-haken-moodskids-granny-square

Als DIY gastblogger voor Moodkids, maak ik eens in de zoveel tijd een nieuwe DIY die je thuis kan maken en in mijn geval vaak kan haken. In dit geval zag ik een granny square liggen en nog een lading retro stofjes. Voor dat ik er erg in had, had ik er een tasje van gevouwen. Weten hoe je dit doet? Kijk snel bij Moodkids.

 

VOOGES: Sterke stellen in de krant

Eliane RoestSocial MediaLeave a Comment

vooges-sterke-stellen-finanieel-dagblad

Wat een leuk interview met Mischa en Rolf Vooges in het Financieele Dagblad van zaterdag 1 februari 2014. In de rubriek sterke stellen stond een interview met Mischa en Rolf Vooges. Een fijne aftrapper zo vlak voor de opening van het nieuwe seizoen bij Vooges Strand. Trots dat ik met 2 zo gepassioneerde mensen mag werken.