Weekend Hashtag Project van Instagram

Eliane RoestSocial Media2 Comments

Zijn jullie al bekend met de #WHP (Weekend Hashtag Projects) van Instagram?

Ieder weekend plaatst Instagram een nieuwe hashtag binnen een bepaald thema op hun blog/fbpagina/igaccount.
Super tof om te kijken op # en nog leuker om zelf even een toevoeging te doen.

Dit weekend #WHPBalloons om te vieren dat ze alweer 4 jaar bestaan. Reden voor een feestje!

Creatief met balonnen is de opdracht. Dus hop aan de slag. Een aantal van de tofste inzendingen delen ze altijd de maandag erna, dus als je voor wat extra bekendheid wilt gaan, sla je slag.

Mijn INSTAGRAM account, kan je HIER vinden.

WHPballoons-instagram-elianeroest

REBBEL & KEET online

Eliane RoestSocial MediaLeave a Comment

Opdrachtgever: REBBEL & KEET
Social Media: Facebook & Instagram

rebbelenkeet

Al bijna 2 jaar is Marike van Uitert druk bezig met de voorbereiding van haar eigen merk. Nu zoveel hard werken later lanceert ze tijdens Show Up haar merk: REBBEL & KEET.

REBBEL & KEET zijn 2 knuffels. Maar dat niet alleen. OP de labels zit een QR code die linken naar een site waar iedere 2 maanden nieuwe verhalen op verschijnen met REBBEL & KEET in de hoofdrol. Een nieuw product wat een fysiek item eindelijk eens weet te linken op een leuke manier naar de digitale wereld. De knuffels zijn gemaakt van ECO katoen en zien er stoer uit. De verhalen zitten vol kattenkwaad en grapjes en zijn leuk om (voor) te lezen voor alle leeftijden.

In de nabije toekomst zal REBBEL & KEET meer producten op de markt gaan brengen, denk aan sleutelhangers, nep tattos, rugtasjes en dekbedden.

SHOW UP vindt plaats op zondag 24 en maandag 25 augustus in de Westergas Fabriek te Amsterdam: standnummer 94F.

Website: rebbelenkeet.nl
Facebook: facebook.com/rebbelenkeet
Instagram: instagram.com/rebbelenkeet

Instagramles aan Joline Jolink

Eliane RoestProjecten, Social MediaLeave a Comment

instagramles-jolinejolink-elianeroest

Een van mijn favoriete ontwerpsters in Nederland is Joline Jolink. Zij is zo’n inspiratiebron en wat een eer om juist door haar gevraagd te worden voor wat Instagram tips & tricks.

De blogs die ik al schreef over Instagram zijn altijd een goed begin voor mensen die hun eerste stappen op Instagram gaan zetten en mijn eerste advies is altijd om die eerst te lezen. Joline is allang bekend met de online wereld en staat bekend om haar persoonlijke contact met haar achterban.  Zij begrijpt als geen ander het “social” in social media.

Weinig nieuws aan de horizon voor haar. Maar als Instagram addict heb ik ook voor de “die-hard-social-media-junkies” altijd nog wel een paar tips.

Bekijk het Instagram account van Joline Jolink hier.

instagramles-jolinejolink-elianeroest

Ben jij ook van plan Instagram in te gaan zetten voor jouw merk, bedrijf en kan jij nog wat tips of een instagramles gebruiken?

Neem contact op en dan bespreken we de mogelijkheden.

Instagram & Adidas

Eliane RoestSocial MediaLeave a Comment

Vandaag spotte ik op het Instagram account van Adidas een opvallende nieuwe samenwerking.

Vanaf augustus kan je via de #miadidas app je eigen Instagram foto’s laten printen op een paar Adidas schoenen.

adidas-instagram-miadidas-elianeroest Een tof filmpje op het IG account liet de eindeloze mogelijkheden al zien. Fotoprint is momenteel erg in trek. In bijna iedere winkel kan je wel tassen, t-shirts, jurken en andere kledingstukken met een fotoprint scoren.

WILD is daar een mooi voorbeeld van.

Een logisch vervolg van Adidas om hier schoenen aan toe te voegen. Nog toffer dat je daar dan je eigen Instagrams op kan laten printen. Ik hoop dat er snel meer mogelijkheden gaan volgen om je Instagram foto’s op meer toe te kunnen passen dan slechts foto’s, posters en binnenkort schoenen.

Love it.

Design event: De Invasie van Amsterdam

Eliane RoestDaily Life1 Comment

AAARRF 0 _ AAARRF XS_0

Net terug van De Brakke grond waar dit weekend De Invasie van Amsterdam plaats vindt.

De Invasie; het Antwerpse platform dat Belgische (en ook Nederlandse) ontwerpers vertegenwoordigd, is 2 dagen in Amsterdam. In De Brakke grond vind je een toffe expositie van toonaangevende ontwerpers en merken van Vlaamse bodem. 

Ik wilde al tijden een keer naar 1 van de events van De Invasie in België, maar het kwam er nooit van. Des te beter toen ik hoorde dat De Invasie 2 dagen naar Amsterdam zou komen. 3 Grote ruimtes vol prachtig design en ontwerp. Er waren een aantal ontwerpers die mij extra opvielen. Het event is nog tot vandaag 18.00 uur en ook morgen kan je nog terecht dus als je nog geen plannen hebt? Op naar De Invasie van Amsterdam. Op het plein voor de Brakke Grond kan je daarnaast terecht voor een HUPsaté, Brabantse Worstenbroodjes en wat Vlaamse lekkernijen.

debrakkegrond

Atelier Bonk

Stoere ontwerpen ontstaan uit de samenwerking tussen Strook en Intererror. Die aardappelstamper vond ik persoonlijk echt fantastisch. Mooie ontwerp van hout gecombineerd met metaal, praktisch product gegoten in een modern jasje.

atelierbonk-kapstok atelierbonk-patattenstamper

Ella de Vos – Textiel Design

Prachtige ontwerpen van kasjmier en mohair gemaakt op de breimachine.

elladevos

Kim Craenen

Mooie en grappige illustraties van Kim Craenen.

kim-craenen

Matthias Philips

Grappige illustraties en teksten van MatMatMat

matmat

Er waren nog prachtige tassen, sieraden van o.a. DV Jewellery, sjaals, een nieuwe pochet van pocketman en prachtige tafeltjes van ZAAG.

Wat mij misschien nog wel het meeste opviel is de presentatie. Ieder merk heeft zichtbaar de moeite genomen zich van zijn beste kant te laten zien. Dat maakt dat De Invasie zich onderscheidt van ieder ander event of markt. Op naar De Invasie dus, of like ze op FB om op de hoogte te blijven van future events!

 

Twitter Interview

Eliane RoestSocial MediaLeave a Comment

Vrijwel dagelijks loop je tegen goede en slechte voorbeelden aan van het gebruik van social media. Zo schreef ik al over het gebruik van Instagram door De Nationale Opera hier. En nu spotte ik het Twitter interview. 

Vandaag zag ik weer een leuk voorbeeld van het inzetten van social media ter promotie van een activiteit.

Het Patronaat in Haarlem organiseerden een twitter interview met Alain Clark op hun twitter account. Ter promotie van het concert van Alain Clark. Origineel en een hele goede manier om je achterban te betrekken!

Echter de achterban betrek je niet altijd even makkelijk!

Hier een screenshot van een deel van het Interview. Eronder geef  ik aan wat (volgens mij) beter had gekund qua uitvoering.

twitter-interview-patronaat

Wat had beter gekund? 

  • Het was nog beter geweest als ze er een specifieke # aan toe hadden gevoegd. Bijvoorbeeld #vraagaanAlainClark Als ze alle volgers met die # een vraag van tevoren hadden laten stellen en die hadden laten eindigen met @patronaat23 hadden ze een veel groter bereik kunnen hebben.
  • De vragen tijdens het Twitter Interview begonnen nu met @alainclark en het antwoord met @patronaat23. Er was meer bereik geweest als beide accounts met de vragen waren begonnen en de tweet zouden eindigen met een mention. Nu konden alleen de mensen die beide accounts volgden, zien hoe het gesprek verliep. Zoals bijvoorbeeld:

We raken benieuwd @alainclark! Welk nummer speel je het liefst als je optreedt?

  • Met Storify kan je vervolgens een samenvatting maken van het interview, dit gebeurd door middel van #. Het hele verhaal kan je dan als samenvatting wederom delen via social media, zodat iedereen het interview makkelijk kan teruglezen.

Een aankondiging van tevoren op de website met de regels erbij is belangrijk!

twitter interview

Heb jij een leuke social media actie in de planning, maar twijfel je nog? Leg hem voor aan mij, ik denk graag met je mee!

Snelle tips voor Linkedin

Eliane RoestSocial MediaLeave a Comment

Uit de social media workshop die ik geef voor het Servicepunt Kunst & Cultuur, zijn er een aantal tips voor Linkedin waar mensen altijd blij van worden. Snelle tips om je Linkedin profiel een kleine upgrade te geven. Hier komen ze. 

TIP 1: De persoonlijke URL

Wist je dat je bij Linkedin heel makkelijk je persoonlijke url kan aanmaken? Ga naar profile -> edit profile. Onder je foto kan je deze simpel aanpassen. Als je deze nog niet hebt aangepast, dan staat er een nummer achter je naam. Klik erop en verwijder het nummer. Dan wordt de url zoals hieronder te zien is. Deze url kan je nu makkelijk toevoegen aan een mail tijdens een sollicitatie.linkedin-tips-eliane roest

TIP 2: SKILLS.

Linkedin profielen met meer dan 30 verschillende skills? Ik kom ze dagelijks tegen. Niet echt geloofwaardig! Linkedin bedenkt op basis van jouw CV vaak zelf skills. Soms kloppen ze goed, maar vaak zijn ze erg vaag en niet concreet.  Als je op Linkedin kijkt, verschijnt vaak het onderstaande in beeld. Veel mensen klikken hier random op. Als je dit niet af en toe aanpast, dan worden al deze skills steeds toegevoegd aan je profiel.skills-linkedin-tips

 

Kies voor 6 à 7 SKILLS waar jij om bekend wil staan!

Je skills aanpassen is erg makkelijk, je kan er een boel verwijderen en laat degene staan waarvan jij weet dat je er goed in bent. Het is ook altijd een optie om zelf een SKILL toe te voegen.

linkedin-tip-skills-aanpassen

Succes! Wil je graag feedback op je Linkedin Profiel of nog meer tips? Dat kan. Mail me voor een profielcheck.

De kracht van nieuwsbrieven.

Eliane RoestSocial Media1 Comment

Met al die social media-kanalen denk je misschien dat nieuwsbrieven versturen niet veel zin meer heeft. Op Twitter kreeg ik na wat tweets over nieuwsbrieven ook reacties als ‘die gooi ik gelijk weg’. Uit onderzoek blijkt echter dat deze mensen in de minderheid zijn.

E-mailmarketing is springlevend, er zit zelfs groei in de omzet die het kan opleveren.

Topblogger Garance Doré is op vele social media-kanalen actief en heeft duizenden volgers. Dat juist zij onlangs met nieuwsbrieven is gestart, is voor mij een bewijs van de kracht van dit medium.

Nieuwsbrief Garance Dore

 

En onderzoek onderschrijft dit. Bijna een kwart van de deelnemers aan het Email Marketing Industry Censusonderzoek van Econsultancy geeft aan meer dan 30 procent van hun verkopen uit e-mail te halen. Op Frankwatching lees je een heldere samenvatting van dit onderzoek.

Wat ook uit het onderzoek blijkt, en wat ik uit ervaring weet: relevantie is zeer belangrijk. Je nieuwsbrief moet de mensen bereiken die echt interesse kunnen hebben, anders gooien ze hem inderdaad gelijk weg. En ook niet onbelangrijk uiteraard, je moet iets te melden hebben.

Ik heb dan al 2 voor de hand liggende tips:

  1. Kom altijd met nieuws.
  2. Stuur alleen als het nieuws echt voor iedereen bestemd is, het hele bestand je nieuwsbrief. Is het maar voor een deel relevant, stuur dan alleen dat deel van je bestand de mail.

Een praktijkvoorbeeld: de nieuwsbrief van haakt.nl over de nieuwe haakworkshops die ik samen met Eliane Roest in Amsterdam geef, is alleen interessant voor Nederlandse abonnees. De Belgische abonnees hebben niet zoveel aan dit nieuws, omdat de workshops te ver weg zijn.

In nieuwsbriefprogramma’s als Mailchimp kun je een nieuwsbrief eenvoudig naar een deel van je bestand sturen.

Nieuwsbrief haakt

Zelf een nieuwsbrief versturen, maar geen idee waar te beginnen? Mail ons.  In opdracht schrijven en versturen wij met enige regelmaat nieuwsbrieven en blogs.

Gastblogger Janin Wensink is freelance eindredactrice voor diverse bladen. Naast haar freelance werk is ze eigenaar van Haakt.nl. Voor Haakt.nl verzendt zij op regelmatige basis nieuwsbrieven en ziet altijd een directe toename van de verkoop van haar patronen na het verzenden van een nieuwsbrief.

 

Facebook koppeling met Twitter.

Eliane RoestSocial Media2 Comments

facebook-twitter-koppeling

To Koppel or not To Koppel, dat is de vraag..

Ik zie ze dagelijks voorbij komen, de tweets die gekoppeld zijn aan een Facebook bericht. En dat is net als in het onderstaande voorbeeld soms best twittervervuiling. Jammer! En een gemiste kans. Ieder sociaal netwerk verdient zijn eigen benadering en als je het teveel werk vindt om zowel Facebook als Twitter apart te updaten, dan onderschat je het effect van social media.

Twitter en Facebook vragen echter om een aparte manier van communiceren!

Wellicht is het bekendste voorbeeld nog wel. “I added a new photo to Facebook” dit zie je op Twitter vaker voorbij komen dan je lief is. Automatische meldingen zijn uit den boze bij Social Media, want daar is niets sociaals aan. Sterker nog het kan je flink wat followers kosten en dat is toch zonde. Geef dan de voorkeur aan minder tweets, maar “make it count”.

voorbeeld-facebook-gekoppeld-twitter

Ontkoppelen, maar hoe doe je dat ook alweer? In deze link vindt je alle koppelingen terug https://www.facebook.com/twitter/ easy does it.

Datzelfde geldt overigens ook voor Instagram. Wil je het persé gekoppeld houden? Prima! Maar hou er dan rekening mee in de tekst die je als eerste plaatst. Zorg dat in de 1e zin alles staat wat belangrijk is.

Meer tips & tricks hebben op gebied van Social Media? Mail me!

Filtermoe? | Instagram apps en filters.

Eliane RoestSocial Media7 Comments

INSTAGRAM-tips-elianeroest

Instagram Hypes

Al die verschillende fases die een social media kanaal doorloopt, blijven typerend. Bij Instagram zijn we al zoveel hypes en apps tegen gekomen. De eerste dag gaat iedereen er los op en na een paar weken verdwijnt het uit de timeline. Bij de ene Instagram app gaat dat wat sneller dan bij de andere Instagram app.

Toen de app van “A Beautifull Mess” uitkwam, had ineens iedereen sterretjes, hartjes, dromerige teksten en gekleurde randjes om zijn Instagram foto’s. En vorige week kwamen er opvallend veel “Animal Faces” voorbij. Picstitch, instacollage etc kennen we ook allemaal wel, waarbij je makkelijk collages van meerdere foto’s kan maken.

a-beautiful-mess-app

animal-face-apppicstitch-app

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik persoonlijk vind het een vooruitgang dat we filtermoe zijn. Zo nu en dan een filter of een tekstje is prima. Maar je hele tijdlijn vol ermee, daar wordt niemand blij van.

Slecht voorbeeld!

Datzelfde geldt ook voor giveaways waarbij je moet regrammen. 100 x dezelfde foto in je tijdlijn. Ik zou persoonlijk niet zo snel aan een dergelijke actie meedoen. Bedenk liever een leuke opdracht om iets te fotograferen met een bijpassende #. Dan stimuleer je mensen tot het maken van mooie en unieke foto’s en beloon je ze daarvoor.

Goed voorbeeld?

101 Woonideeen doet dat regelmatig. Zoals nu de #101favorieteplekinhuis waarbij Instagrammers worden opgeroepen hun favoriete plek in huis te delen. De mooiste, leukste foto’s worden geplaatst in het volgende 101 nummer. Er zijn al meer dan 750 foto’s geplaatst. En dat levert toch heel wat leuk en uniek beeld op, daarnaast inspireert het andere Instagrammers weer en dat past perfect bij 101 Woonideeën.

instagram goed voorbeeld 101 woonideeen

 

Een filter is ook eigenlijk helemaal niet nodig als je een beetje mooie foto’s kan maken. En kan je geen mooie foto’s maken, dan kan je zoals de meesten doen, je foto flink oppoetsen met de nodige fotoshop apps. En daarnaast zijn er natuurlijk zat mensen die foto’s met een gewone camera maken en die vervolgens inladen via Instagram. Laat je dus niet bedonderen.

Bedenk waar jij Instagram voor wilt gebruiken. Is het gewoon voor jezelf en je vrienden? Is het voor je bedrijf? En pas daar vervolgens je Instagram op aan. Jouw vrienden vinden het prima om huis-tuin-keuken-kiekjes voorbij te zien komen. Zijn je volgers potentiële kopers? Dan is het wellicht een goed idee om je Instagram gebruik even onder de loep te (laten) leggen.

Wat vind jij mooier? Met of zonder filter?

met filter -instagram -social media - eliane roest               instagram-zonder filter-social media -eliane roest